تبلیغات
مهندسین عمران گچساران - پل ورسك را بهتر بشناسیم
ر هر برهه ای از زمان و هرجا كه اراده ای توانا به منصه ظهور می رسد، در پی آن شگفتی ها پدید می آید. شگفتی هایی كه دراین میان فقط اهل نظر می توانند به عظمت آن پی ببرند.

 

با نگاه به چشم انداز راه آهن ایران، چه در شمال هنگام عبور از قلل شامخ البرز وچه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره ه وكوههای سخت وبلند به راحتی می توان به اهمیت وعظمت آن پی برد.

 

 

پل ورسک

 

 

یكی از شاهكارهای راه آهن كشور «پل ورسك» است كه به عنوان مهمترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح است .

 

ازاین پل كه شهرت جهانی نیز دارد و نام آن در تمامی آثاری كه پس از پایان جنگ جهانی دوم منتشر شد ، با عنوان «پل پیروزی » یاد شده است .

 

ساخت پل ورسك كه از مهمترین رویدادهای فنی مهندسی راه آهن كشور محسوب می شود، توسط مهندسان آلمانی و اتریشی و كارگران فنی انجام شده است. به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل در فهرست آثار ملی كشورمان نیز به ثبت رسیده است .

 

پل ورسك كه در واقع از شاهكارهای معماری جهان به شمار می رود، در دره ورسك واقع در ۸۵كیلومتری جنوب قائم شهر در محور سوادكوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می كند. عظمت این كه در واقع دوكوه عظیم وسخت گذر عباس آباد را به یكدیگر اتصال می دهد، حقیقتی انكارناپذیر است كه حتی جهانگردان خارجی نیز به آن اعتراف دارند ودر برابر عظمت و بزرگی و اراده آهنین طراح وسازندگان آن سرتعظیم فرود می آورند.

 

 

پل ورسک

 

 

 

امروز پل ورسك علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی كشور نیز محسوب می شود كه مسیر دسترسی به آن در صورت كسب مجوز از مقامات ذیصلاح از ارتفاعات شرق ورسك، است .

 

گفتنی است در سال ۱۳۲۰ كه نیروهای متفقین در زمان جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، یكی از دلایل پیروزی خود را دراین جنگ وجود راه آهن سراسری ایران عنوان كردند. از طرفی ، «چرچیل»، نخست وزیر وقت انگلیس نیز پل ورسك مستقر در راه آهن شمال را پل پیروزی لقب داد.

 

 

 

طراح پل ورسك كیست؟

 

 

باید توجه داشت که این بنا برخلاف ادعای برخی افراد مبنی بر ساخته شدن آن بدست مهنس آلمانی بنام ورسک ، ساخت یک معمار اتریشی به نام (( والتر اینگر )) در سال 1310 هجری شمسی است و نام این پل بر گرفته از نام قریه ورسک واقع در قسمت شمالی این پل میباشد. قریه ورسك در زمان احداث پل دارای حدود 20خانوار جمعیت بوده است .

 

به روایت بومیان منطقه، هنگامی كه این پل ساخته شد، به فرمان رضا شاه ، مهندس سازنده پل به همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستین قطار از روی این پل در زیر آن قرار گرفتند تا به این ترتیب اطمینان سازه ساخته شده، ثابت شود. رامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد .

 

 

پل ورسک

 

 

 

مشخصات فنی پل ورسك:

 

 

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است . به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است .

 

حجم پل ورسك كه دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و ۱۱۰متر ارتفاع از ته دره است ، جمعاً ۴۵۰۰ مترمكعب است .

 

طول کلی پل 2/73 متر است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر۲میلیون و۶۰۰هزار تومان بوده است . برای ساخت این پل عظیم چندطرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی كه بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید.

 

پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می شود و شماره ثبت تاریخی ملی آن 1534 می باشد .ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.

 

 

 

سه خط طلا

 

 

سه خط طلای راه‌آهن شمال در سه كیلومتری پل ورسك و بعد از آبادی ورسك به سمت گدوك در ارتفاعات شرق جاده تهران - شمال مشاهده می‌شود. این خطوط برای كم كردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوكوموتیوه به این شكل بنا شده است.

 

منبعhttp://www.beytoote.com/iran/bastani/bridge-versek.html



تاریخ : سه شنبه 18 شهریور 1393 | 06:32 ق.ظ | نویسنده : مهندسین گچساران | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.